تعمیرات مانیتور ها

ایا تعمیر برد ال سی دی آیفون تصویری امکان پذیر است ؟

مقدمه

برد LCD یا نمایشگر یا به اصطلاح تعمیرکاران درایور آیفون تصویری یکی از مسایل پیچیده و اطلاعات آن کمتر در دسترس حتی افراد نسبتا متخصص است،به همین جهت تعمیرات ان نیز جزو مسایل مخفی و کمتر در دسترس است.

در این مقاله ما ابتدا به بررسی عوامل خرابی برد ال سی دی در آیفون تصویری می پردازیم و سپس در موارد بعد به این سوال پاسخ می دهیم که آیا بهتر است برد ال سی دی تعمیر می شود و یا بهتر از گزینه تعویض استفاده کنیم.در نهایت هم به سوالات متداول پاسخ می دهیم،با ما همراه باشید.

چرا برد lcd در آیفون تصویری می سوزد….؟؟

برای فهمیدن راه حل هر مشکلی شاید بهتر این باشد که دلیل بوجود آمدن آنرا بدانیم تا پیدا کردن راه حل هم آسانتر شود،نمایشگر در آیفون تصویری یک قسمت مهم از هر آیفون تصویری است زیرا انچه ماهیت یک این نوع از دربازکن ها را از نوع صوتی ان جدا می کند همین است و چنانچه کار نکند و یا بدرستی کار نکند عملا تمام هزینه ای که شما بابت داشتن یک آیفون تصویری پرداختید از بین خواهد رفت.

قبل از اینکه وارد بحث اصلی شویم ذکر این نکته لازم است که شما بدانید قطع شدن تصویر در ایفون تصویری الزاما به معنی خرابی برد ال سی دی نیست. لازم است قبل از هر اقدامی از خراب بودن مانیتور و بطور دقیق برد ال سی دی مطمئن شوید، در بخش تعمیر برد ال سی دی به آن می پردازیم. اما قبل از هر چیز لازم است بدانیم دلایل سوختن برد ال سی دی چیست؟؟؟

برای اینکه بدانیم چرا برد ال سی دی می سوزد دو دسته عوامل باید ذکر شود 1. عوامل بیرون سیستم و 2. عوامل درون سیستم

عوامل بیرون سیستم: 

همانطور که ذکر شد دو دسته عوامل در آسیب دیدن و یا سوختن دایمی برد نمایشگر در آیفون تصویری موثرند و اولین این عوامل عوامل بیرون از سیستم هستند،عوامل بیرون از سیستم اصطلاحا به عواملی گفته می شود که از جایی غیر از درون مانیتور،پنل،قفل یا ترانس باعث سوختن برد ال سی دی می شود و خود به دو دسته طبیعی و غیر طبیعی تقسیم می شود.

عوامل طبیعی: شامل رعد و برق و EMI، رطوبت محیطی، تغییرات دمایی و ....

عوامل غیر طبیعی: این عوامل معمولا در اثر اشتباهات زمان نصب یا مشکلات برق بوجود می آید که از آن جمله می توان به

شکسته شدن برد و یا ال سی دی بر اثر ضربه نوسانات شدید شبکه توزیع و یا استفاده از سیم نا مرغوب (به این مقاله مراجعه کنید) اشاره کرد.

عوامل درونی سیستم دربازکن تصویری:

این عوامل بطور دقیق در درون سیستم قرار دارند و البته با سازندگان آیفون تصویری در ارتباطند، شهر آیفون این عوامل را در سه دسته طبقه بندی کرده است:

1.ضعف در طراحی و یا المان ها:

با توجه به رشد روز افزون علوم از جمله الکترونیک هر روز تراشه های(ic) تصویر جدیدی که هم از لحاظ کارایی و هم از لحاظ راندمان بهبود یافته تر هستند وارد بازار این حوزه می شوند

یکی از دلایل این بروز رسانی ها وجود نقایص در تراشه های قدیمی است که برای بهبود ان نیاز است، تراشه های جدید وارد بازار شوند و معمولا فهم این ضعفها نیازمند به تجربه در آوردن ان در قالب تولید محصولات با ان است، شرکتهایی که در حوزه آیفون تصویری فعالیت دارند هم برای اجزای مختلف از این تراشه ها استفاده می کنند، که البته بعد از چند وقتی از استفاده تازه مشکلات خود را نشان می دهد و نیاز به باز طراحی و اصلاح در آن بوجود می آید.

استفاده از قطعات ارزان و بی کیفیت :

وجود بازار بزرگ و بدون رقبای خارجی باعث شد تولیدکنندگان زیادی اقدام به تولید آیفون تصویری در ایران کنند. با این وجود بخش زیادی از تولیدکنندگان مونتاژکار بودند.البته با شرایط بازار و اقتصاد بدحال ایران همین کار هم ارزشمند است.

وجود بازار بدون رقیب و درامد پایین اقشار مردم رقابت باعث شد تولید محصولات ارزانتر جزیی از سیاست های هر شرکت قرار بگیرد، پس محصول ارزانتر مساوی است با بازار گسترده تر و بقای درامد،اما آیا محصول ارزانتر با قیمت پایین ممکن است!!؟؟؟

قطعات ارزان یعنی کیفیت پایینتر اما قیمت گران محصول هم  الزاما به معنای استفاده از قطعات با کیفیت نیست، بعضی شرکتها برای کسب سود بیشتر و البته فروش بیشتر سراغ قطعاتی میروند که کیفیت قطعات در چند سال اول به شکل محسوسی کاهش می ابد، این موجب هزینه های تعمیراتی سنگین برای مصرف کنندگان آن  شرکت خواهد بود.

اشتباه عمدی و یا غیر عمدی در خط تولید:

اکثر شرکتها در پایان خط تولید خود بخش کنترل کیفیت یا  QC را  دارند که آخرین  تست ها و مشکلات محصول قبل از اینکه بدست مصرف کننده برسد در آن انجام می شود، هر گونه اشتباه عمدی یا سهوی در این بخش می تواند محصول سوخته تحویل مصرف کننده دهد. البته شرکتهای معتبر بعضا چند بار تست QC انجام می دهند و بعد از آن هم خدمات پس از فروش محکمی برای تعویض یا گارانتی در نظر می گیرند.

حال که تا حدودی با عواملی که ممکن است باعث سوختن برد ال سی دی شود آشنا شدیم به شاید بهتر باشد به این سوال بپردازیم که آیا برد ال سی دی در آیفون تصویری را تعمیر کنیم یا  تعویض ؟؟؟؟؟

 

تعمیر برد ال سی دی آیفون تصویری

برد ال سی دی یکی از مهمترین بخشهای هر آیفون تصویری است. این قطعه وظیفه پردازش و ساخت تصاویر ارسالی از دوربین را دارد که این بخش به جهت آسیب پذیری دو طرفه بسیار حساس است.

بخش اول این آسیب پذیری به علت مشکلات در سیستم افزایش ولتاژ در سیگنال تصویر می باشد(توصیه می کنم فیلترهای منبع تغذیه بخش فیلتر EMI را بخوانید)

  1. تمام تکنولوژی های طراحی در بردهای ال سی دی به یک سیستم محافظتی مجهز هستند که شامل دیود آنتی شوک و مقاومت 75 اهم و بعضا یک آی سی محافظتی هستند.
  2. تغییراتی ولتاژ رگوله در حد میلی ولت هم ایرادات عجیبی را بوجود می آورد.

برای تصمیم گرفتن اینکه آیا برد ال سی دی تعمیر یا تعویض شود بسیار مهم است که بدانیم آسیب از کدام نوع است و کدام عامل بیشترین تاثیر را در این خرابی و سوختگی دارد. فرض ما در اینجا این است که کسی که این سوال را می پرسد قطعا تعمیر کار است و دانش نسبی به قطعات الکترونیکی دارد و در غیر اینصورت بهترین و کم هزینه ترین راه چه به لحاظ مالی و چه به لحاظ زمانی تعویض است، البته در بخش بعد بطور کامل به اینکه چه نوع بردی را تعویض کنیم می پردازیم.

ما سعی کردیم بطور تلویحی شما را با رفع عیب در برد های ا سی دی آشنا کنیم و درون متن راهنمایی های خوبی برای انجام ان در سطح مقدماتی به شما استادکار محترم انجام شد،با کمی دقت می توان نکات راهگشایی برای تعمیر برد ال سی یافت.

البته چنانچه با کانال اینستاگرام و یا آپارات ما ارتباط بگیرید در آینده نزدیک اشارات ملموس تری از آنچه در تجربه در تعمیر برد نمایشگر بدست می آید می تواند برای شما حاصل شود.

 

تعویض برد ال سی دی 

در بردهای ال سی دی آیفون تصویری که از انواع قدیمی تر هستند

که ایسی هایی با کیفیت پایینتر و اسیب پذیرتر نظیر tw8817 ،bit1612 و یا bit1628b  دارند،بهتر این است که برد تعویض گردد. برد ال سی دی  تابا 1040c و 3.5 اینچ کماکس و برد ال سی دی  الکتروپیک ، 7 اینچ تابا از این جمله می باشند.

اما بسیاری از بردها هم قابل تعمیر هستند که با تعویض ای سی ها و رگلاتور ها نظیر انچه در بالا اشاره کردیم می توان براحتی این مشکلات را حل کرد،

رگلاتور های 3.3 ولت و 1.8 ولت و همچنین ای سی tw581 و tw9900  و مقاومت 75 اهم همگی مواردی هستند که باید تست شود و در صورت خرابی هر کدام اقدام به تعویض گردد.

در بعضی موارد نیز امکان اضافه کردن ماژولهایی به جهت تامین ولتاژهای غیر قابل تعمیر نظیر ولتاژ 5 ولت می باشد.

البته در صورتی که برد تصویر یکپارچه باشد و ایسی تصویر موجود نباشد. می توان از بردهای ال سیدی بیرونی برای فقط پردازش و نمایش تصویر استفاده نمود که این مورد نیاز به مطابقت پین های فلات خود نمایشگر(lcd) دارد.

در انتها باید گفت تعمیرات تخصصی برد ال سی آیفون تصویری نیازمند دانش تخصصی، دیتاشیت خوانی و شناخت درست از قطعات smd می باشد و چنانچه فرد استادکار بخواهد با آزمون و خطا و صرف تعویض قطعات برد را راه اندازی کند ممکن است وقت خود را هدر دهد و بهتر است با مشاوره با ما برد جایگزین مناسب را پیدا کند.

سوالات متداول

1.آیا برد ال سی دی و ال سی دی همه مدلها صرف هم اینچ بودن به هم سازگارند؟؟ 

خیر برد نمایشگر آیفون تصویری و نمایشگر یا ال سی دی دارای تنوع است و صرف هم اینچ بودن نمی توان خریداری کرد، اما در هنگام خرید می توان از فروشنده اطلاعات ال سی دی های سازگار را پرسید، معمولا فروشگاههای مطلع و معتبر اطلاعات دقیقی از ال سی دی های سازگار نمایش می دهند یا در صورت پرسش به مشتری مشاوره می دهند.

2.آیا برد ال سی تعمیر شده دوباره زود خراب می شود؟؟ 

این دقیقا بسته به مهارت تعمیرکار دارد، اما در بسیاری موارد از آنجا که تعمیرات بدست افراد متخصص کمتر انجام می شود و هم اینکه از عواملی مانند جریان کشی، عمر قطعات علی‌الخصوص خازنها اطلاع دقیقی در دست نیست در مورد این موضوع تلویحا جواب بله است.

3.آیا ممکن است ال سی دی سیاه باشد اما برد ال سی دی سالم باشد؟؟

بله این امکان دارد،اول اینکه ممکن است خود ال سی دی سوخته باشد که برای تست آن باید از پایه 5 آیسی بک لایت یا همان APW7207 نمونه برداری کرد چنانچه مقداری بین 9 تا 20 ولت را نشان داد حتما خود ال سی دی مشکل دارد.دوم اینکه در بعضی مدارات نظیر سوزوکی 727 حتما باید سیگنال ویدیو توسط آی سی لمس شود تا فرمان انیبل ولتاژ بک لایت را صادر کند پس اگر حتی سیم تصویر قطع باشد هم ال سی دی سیاه است.

4.سوال بعد را شما در بخش نظرات بپرسید،در اولین فرصت پاسخ می دهیم ...

...................................

بخش پایانی

این مقاله سعی کردیم شما را هر چند اندک با تعمیرات برد ال سی دی مانیتور آیفون تصویری آشنا کنیم، قطعا هیچ کس با خواندن یک مقاله تعمیرکار نمی شود اما اصطلاحا "کار نیکو کردن از پر کردن است" و باید بیشتر با قطعات در  حوزه الکترونیک، دیتاشیت خوانی و تجزیه و تحلیل مدار آشنا شوید. در پایان طبق رسم شهر آیفون هر گونه نشر و استفاده از این متن و  تجربه با و بدون ذکر منبع مجاز است و شما می توانید از آن برای رفع مشکلات خود و دیگران استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید