آموزش تعمیرات آیفون تصویری, تعمیرات مانیتور ها

آموزش تعمیرات آیفون تصویری الکتروپیک (1286،1088)

تعمیرات آیفون تصویری الکتروپیک

مقدمه 

بدون شک تعمیر تخصصی برد صوت الکتروپیک مدلهای 1286 و 1088 با توجه فراوانی آن در خانه های مردم یکی از مباحث جذاب برای افراد تعمیرکار است و ما در این مقاله به آن می پردازیم.

در این مطلب ابتدا به نوع مدار و شکل کلی آن و تاریخچه، سپس به اجزای مدار و در نهایت به آموزش نکات تخصصی تعمیر مانیتور 1088 و 1286 الکتروپیک که ممکن است به بهبود عملکرد  استاتید کمک کند خواهیم پرداخت،قطعا این یک آموزش بی نظیر در ایران است که شهر آیفون برای بهبود عملکرد شما ارایه داده است پس با ما همراه باشید.

به جهت صرفه جویی در وقت می توانید با کلیک بر روی هر متن به همان بخش بروید.

تاریخچه مانیتورها در  شرکت الکتروپیک

تاریخچه شرکت:

ای مجموعه کار خود را در سال ۱۳۶۴ در کارگاهی ده متری واقع در خیابان پیروزی تهران تولید اولین گوشی صوتی با نام (کلون) آغاز کرد. پس از گذشت دو سال با گسترش تولیدات این کارگاه کوچک کارخانه ای با نام کلون الکترونیک تأسیس (که بعداً به نام الکتروپیک تغییر یافت) کرد، که سالانه ۲۰۰۰عدد گوشی و پنل صوتی تولید می نمود. در حال حاضر شرکت الکتروپیک دارای کارخانه ای به مساحت 12000مترمربع در منطقه صنعتی شرق تهران می باشد. خطوط تولید این شرکت شامل خط تولید انواع گوشی های صوتی و تصویری، پنل های دم دری، قفل زنجیری، منبع تغذیه و سایر محصولات جانبی می باشد.این شرکت دارای 480 نفر پرسنل فعال در زمینه های مختلف می باشد.

تاریخچه مانیتور 1286 و 1088:

با گسترش دامنه تکنولوژی و ورود آیفون تصویری های کوماکس با بازار ایران در اوایل دهه 80 شرکت های داخلی از جمله الکتروپیک با توجه به ظرفیت موجود به نیاز بازار مصرف داخلی پاسخ مثبت دادند و با ارایه مدلهای از مانیتور سیاه سفید که از فناوری crt بهره می برد در کسب اعتماد بازار کوشیدند،بعد از ارایه مدل های اولیه نظیر 382 به جهت تنوع بخشی در محصولات شرکت در اواخر سال 86 اقدام به معرفی محصول خود با نام 1286 کرد و در  دو نوع سیاه سفید و رنگی آنرا تولید کرد، تولید این محصول با توجه به شکل نصب و کیفیت و تنوع و بروز بودن باعث شد اقبال خوبی نصیب شرکت شود، در ادامه نیز شرکت بنا به استاندارد های iso موجود شرکت محصولات جدیدتری را نیز معرفی کرد که مانیتور 1088 از آن جمله بود و با طراحی خوب خود توانست تا حدودی اما نه به اندازه 1286 نظر بازار را جلب کند.

این مانیتورها به جهت نوع زنگ متفاوت کارایی راحت و البته کیفیت در قطعات مشتریان خاص خود را داشتند و اغلب انبوه سازان و کسانی که به دنبال تامین منافع خود و ساکنین آینده ساختمان خود بودند به آن روی آوردند.

گفتم صدای زنگ،شاید بهتر باشد به تاریخچه برد صوت 1286 هم بپردازیم، این برد با مرور زمان و تغییرات طراحی و تکنولوژی محصول در 4 کلاس A,B,C,Dبه تولید رسیده، و ما در این بخش قرار است به مواردی که برای تعمیر تخصصی در همه ی چهار برد صوت الکتروپیک  نیاز است بپردازیم،با ما همراه باشید.

برد صوت دقیقا چه کاری انجام می دهد؟؟

از آنجا که موضوع اصلی بحث در این مقاله پرداختن به تعمیرات تخصصی برد صوت مانیتور 1286 و 1088 الکتروپیک است، ابتدا توضیح می دهیم که این برد در مانیتور اصلا چه کاری انجام می دهد و سپس به رفع ایرادات هر بخش خواهیم پرداخت.

اساس کار و بلوکهای مداری متشکل در برد صوت دو مانیتور 1286 و 1088 فرقی با هم ندارد و فقط ممکن است ترتیب شماره المان ها فرق کند پس از این به بعد ما فقط به مانیتور 1286 که پر استفاده تر است اشاره می کنیم و شما انرا به 1088 نیز تعمیم دهید.

کار برد صوت چیست؟؟

برد صوت یا برد واسط در واقع مغز و فرمان دهنده اصلی هر مانیتور است و آسیب دیدن آن می تواند باعث حتی خاموش شدن کامل مانیتور نیز شود، ایراداتی نظیر قطع شدن صدای رفت و برگشت، زنگ نخوردن ایفون تصویری الکتروپیک و یکسره بودن یا قطع تصویر و حتی یکسره صدای زنگ می تواند نشان دهنده عدم عملکرد در این برد باشد.

وظیفه اجزای مختلف برد صوت در مانیتور 1286 :

  1. رگلاتورینگ ولتاژ 
  2. اتصال فرمان دربازکن به پنل
  3. تولید و برقراری زمان تصویر
  4. کلید زنی جریان نمایشگر (برد السی دی) مانیتور 1286
  5. تولید و تقویت صدای زنگ
  6. تولید و برقراری صدای رفت و برگشت
  7. مدار سوئیچر برای حالت مانیتور سوییچر (سوییچر سرخود)

نگران نباشید، هدف ما یادگیری و سپس انتقال آموزش است، پس اگر تمامی موارد بالا به درستی درک کنید به شما قول می دهیم یک دید عالی برای همه ی تعمیرات مشابه خواهید داشت و ما یک به یک را با جزییات به شما توضیح می دهیم، این را بدانید که همه ی بردهای صوت در انواع مانیتور های آیفون تصویری یا از این توپولوژی یا از توپولوژی برد صوت کوماکس بهره می برند و خیلی تنوع گسترده ای برای تولید و یا توزیع بلوک های مداری در آیفون های تصویری ایرانی دهه 90 موجود نیست، پس با یادگیری و درک این دو مدار می توانید بسیار توانا شوید. 

 

اجزای و بلوک های مدار 1286 و 1088 الکتروپیک

1.رگلاتورینگ ولتاژ:

شاید بنظر ساده برسد اما بحث رگلاتور یا معادل فارسی ان یعنی تنظیم کننده بحثی جالب است که برای خود یک مدار فوق‌العاده دارد اما از آنجایی که نمی خواهیم از اصل بحث دور شویم اجمالا به آن می پردازیم.

همانطور که میدانید برد تغذیه مانیتور 1286 الکتروپیک حدود15.5 ولت ولتاژ و جریان نزدیک به 1.5 آمپر به مدار تزریق می کند، در مدارات الکترونیکی که از یک ولتاژ ورودی برای تغذیه مدار استفاده می شود بیشینه ولتاژی را که برای تغذیه مدار  مورد نیاز است در نظر می گیرند و سپس برای قسمتهای مختلف تنظیم کننده(رگلاتور) قرار می دهند، البته این کار برای صرفه جویی در هزینه تمام شده بسیار مناسب است اما نیاز به المانی به نام رگلاتور یا تنظیم کننده دارد.

در درون این آی سی های تنظیم کننده یک المان رفرنس نظیر دیود زنر قرار دارد که با تنظیم ولتاژ کاری عمل تنظیم کنندگی ولتاژ انجام می دهد البته این مدار به این سادگی نیست و چندین مدار تو در تو برای تنظیم ولتاژ تنظیم جریان خروجی، مدارات محافظتی در آن جای گرفته و شما در نهایت مثل هر ایسی دیگری یک المان مجتمع( integrated circuit) را مشاهده می کنید.

البته تنظیم کننده ها (رگلاتورها) تنوع های گوناگونی دارند اما بطور کل همین عملکرد را دارند و در مدار برد صوت هم عمل تنظیم ولتاژ را در دو گروه 12 و 5 ولت را انجام می دهند.

همانطور که در ادامه توضیح می دهیم  ولتاژ کاری بعضی قسمتها 12 و بعضی قسمتها 5 ولت است، پس اگر رگلاتور شما ورودی داشت اما خروجی مورد نظر را نداشت بنابراین ولتاژ قسمتی از مدار را تامین نمی کند و طبیعتا ان بخش کار نمی کند پس قبل از هر کاری باید از صحت رگلاتور ها اطمینان یافت.

تست رگلاتور های سری 78:

رگلاتورهای برد صوت مانیتور 1286 از سری 78(رگلاتور ولتاژ مثبت) هستند یعنی یک پایه ورودی، یک پایه منفی مشترک بین ورودی و خروجی و یک پایه خروجی تنظیم شده دارند. برای تست این قطعه کافی است مولتی متر خود را بر روی تست dc قرار داده و پروپ منفی را در وسط و ولتاژ ورودی و خروجی را ملاحظه کنید چنانچه خروجی صفر و یا کمتر از میزان تعیین شده ایسی بود ایسی خراب است. البته ذکر دو نکته در اینجا نیاز است:

نکته 1: برای عملکرد ای سی میزان ولتاژ ورودی باید کمی بیشتر از خروجی باشد چیزی حدود 25 درصد مثلا برای اگر ولتاژ ورودی در ای سی 7805 شش ولت باشد ولتاژ رگوله شده درستی به شما نمی دهد و برای مقدار 5 ولت باد حتما این میزان حدود 7 ولت باشد، پس اگر میزان خروجی کمتر بود حتما به میزان ورودی دقت کنید.

نکته 2: میزان جریان کشی عامل مهمی در تعیین ولتاژ خروجی دارد، مثلا جریان دهی خروجی L7805  کمی بالاتر از 1.5 آمپر است اما اگر مداری که قرار است انرا تغذیه کند مثلا ایسی 555 دچار اتصال کوتاه شود و جریان بیش این درخواست کند آی سی رگلاتور شما سعی در تحمل می کند و با اضافه کردن جریان و کم آوردن در ولتاژ سعی در جبران آن می کند البته داغ می شود و شما کاملا می توانید متوجه عملکرد اتصال کوتاه می شوید اما بهتر است برای تست دقیق پایه خروجی را از مدار بیرون اورید و یا کل آیسی را بیرون آورید و منفی و خروجی را با تست دیود اتصال چک کنید.

2.اتصال فرمان در بازکن به پنل

برد صوت در عمل دربازکن در واقع فقط نقش کانال ارتباطی را دارد که ولتاژ 14 ولت را بر روی سیم صدا( شماره 4) می رساند و هیچ کنترل یا قطعی در حالت نرمال از برد صوت متوجه عمل دربازکن نیست، مگر اینکه برد شکسته یا آسیب دیده باشد، در قسمت ایرادات متداول به بعضی دلایل که ممکن است عملکرد دربازکن را تحت تاثیر قرار دهد می پردازیم، در اینجا فقط خواستیم بدانید که برد صوت فقط نقش یک کانال ارتباطی بر  روی مدار مدار بازکن را دارد و برای قطعی در دربازکن الکتروپیک نباید در مدار صوت به دنبال ایراد گشت.

3.تولید و برقراری زمان تصویر

شاید تا به الان در مورد زمان نگه داشت تصویر در مانیتور کنجکاو نشده بودید اما بد نیست بدانید این زمان در مانیتور 1286 برای خود یک ای سی و یک مدار دارد، در این قسمت به ان می پردازیم.

ای سی 555 بدون شک یکی از پر کاربرد ترین ای سی های موجود در بازار  و در محصولات الکتروپیک می باشد که در پنل های صوتی برای تولید pwm صدای زنگ و در مانیتور برای تشکیل عرض پالس زمان تصویر از آن استفاده می شود، همانطور که در شکل بالا می بینید 3 مقاومت 5 کیلوی سری بین پایه های منفی و مثبت ورودی قرار دارد که دلیل نامگذاری این ای سی نیز همین امر می باشد، ورودی کاری این ایسی از 4.5 ولت تا 15 ولت می باشد و می تواند پالس با سایکل های مختلف تولید کند، منظور از سایکل در شکل زیر کاملا پیداست.

زمانی که شما دکمه تصویر را می زنید، ترانزیستور q4 که یک ترانزیستور منفی bc337 است ولتاژمنفی را روی پایه 2 ای سی 555 تریگ می کند و این باعث می شود ای سی فعال شود و به اندازه مقدار 1.1 *R21*EC5 یعنی زمان دشارژ نمایشگر و مدار صوت  را روشن نگه دارد، شاید محاسبه کمی سخت باشد اما واقعا نیست :

مقدار مقاومت R21 می شود 330 کیلو یا 330000 اهم و مقدار EC5 هم 220 میکرو فاراد یا 0.000220 فاراد می باشد که ضرب آنها در 1.1 می شود حدود 82 ثانیه، یعنی زمانی که مانیتور روشن می ماند.

خروجی این ای سی در پایه 3 قرار دارد و این خروجی که یک خروجی زمان دار شده است بوسیله تحریک جریان بیس ترانزیستور Q2 یعنی ترانزیستور BC639 یک که یک راه انداز برای ترانزیستور بزرگتر (دارلینگتون) TIP42  است، جریان خروجی پنل را وصل می کند.

Q1 نیز بواسطه یک مدار دیگر از شاسی قطع کن نمونه گیری می کند و زمانیکه ما شاسی قطع کن را می زنیم، پالس زمانی را ریست می کند.

4. کلید زنی جریان نمایشگر (برد السی دی) مانیتور 1286

در قسمت قبل اشاره شده که ایسی 555 وظیفه تامین زمان وصل تصویر را دارد و این کار را با تامین زمان لازم و ارسال فرمان وصل بوسیله ترانزیستور bc 639 انجام می دهد اما خود این ترانزیستور برای تامین جریان خروجی برد السی دی و برد پنل به اندازه کافی قدرتمند نیست و باید قدرت بزرگتری را برای تامین جریان مصرفی بزرگتر فعال کند، نام این کلید بزرگتر که می تواند کلید اصلی جریانهای مصرفی باشد tip 42یا ترانزیستور دارلینگتون می باشد.

ترانزیستور TIP42 بنا به دیتاشیت خود یک ترانزیستور PNP است که پایه ابتدایی ان بیس است و جریان خود را از 639 می گیرد، پایه 3  TIP42  پخش کننده یا امیتر است و نیروی خود را از منبع تغذیه الکتروپیک می گیرد، پایه 2 هم جمع کننده یا کلکتور است که دو یکی به طور مستقیم به ال سی دی 1286 الکتروپیک و یکی با یک دیود به پایه 2 ترمینال پنج پین خروجی وصل می شود.

این قطعه صرفا نقش کلیدزنی قطع و وصل تصویر راد دارد و کلید نهایی برای اتصال ولتاژ پنل و نمایشگر 1286 می باشد.

5. تولید و تقویت صدای زنگ

در بحث صدای زنگ شما دو بخش دارید بخش اول بوسیله آی سی M995-C صدای زنگ را تولید می کند و بخش دوم بوسیله آی سی معروف LM386 صدای زنگ را تقویت می کند.

مدار M995-C : این ای سی یک تولید کننده ملودی جذاب و منعطف است که با ولتاژ 5 و 3.3 ولتی کار می کند همانطور که در شکل پایین مشاهده می کنید پایه 8 آیسی ولتاژ 5 ولت را بعد  از گذر از مقاومت R18  (اهمی47) دریافت می کند و دیود زنر 3.3 ولتی کنار ایسی یک ولتاژ3.3 ولتی را به پایه 7 می رساند،مقاومتهای  R33 تا R36 روی پایه های 2تا 6  و مقاومت اسیلاتور خروجی R26 (330 کیلو اهمی) روی پایه های 12 و 13 ای سی 995 قرار می گیرند تا صدای دینگ دانگ محبوب الکتروپیک را تولید کنند.

ولتاژ تریگ منفی برای تولید این ملودی دقیقا توسط کلکتور ترانزیستور Q5 و بعد از گذر از دیود D11 به پایه 4 آی سی می رسد تا دقیقا همین ملودی را بسازد.

نهایتا خروجی این مدار آی سی M995 بر روی پایه 10 قرار می گیرد و پس از گذر از خازن C18  وارد پتانسیومتر بالایی که مربوط به صدای زنگ است می شود.  

مدار تقویت ملودی با LM386: شاید یک تعمیرکار آیفون تصویری و صوتی بیش از هر ای سی دیگری در مدار  386 ببینید این ایسی یک تقویت کننده عملیاتی صوتی است که هم برای تقویت سیگنال صدا در پنل های آیفون تصویری و هم برای قویت صدای زنگ در مانیتور ایفون تصویری استفاده می شود بدلیل اهمیت ویژه این قطعه ما در این بخش بطور مفصل به آن می پردازیم.

LM 386 یک تقویت کننده صوتی کلاس AB است که به علت راندمان بالا نویز پایین و البته ارزان بودن بسیار پر مصرف است و همانطور که گفتیم در آیفون تصویری الکتروپیک و سایر برندها استفاده می شود.

LM-386 دارای بازده 200 است،  یعنی می تواند دامنه سیگنال های دریافتی را تا 200 برابر افزایش دامنه دهد، بطور مثال می تواند یک سیگنال 100 میلی ولتی را تبدیل به یک سیگنال 20 ولتی کند که این بسیار عالی است.

بیایید بهتر به این مدار نگاه کنیم، از انجایی که مقادیر خازن و مقاومتهای مدار بر اساس مقدار اسپیکر خروجی و سیگنال ورودی تنظیم می شود، مقادیر عکس را در نظر نگیرید و فقط به جایگاه آنها دقت کنید.

در LM-386 ورودی از پایه 3 ای سی وارد می شود و خروجی هم از پایه 5 خارج شده و با یک خازن (C4 در شکل بالا) به اسپیکر خروجی می رسد.

پایه 6 پایه تغذیه ای سی 386 است.

پایه های 1 و 8 گین خروجی را تنظیم می کنند.

پایه های 2 و 4 اتصال زمین می باشند.

نکته: در این ای سی تنظیم مقدار تقویت یا همان تنظیم صدای بلندگو می تواند هم از قرار دادن پتانسیومتر در پایه ورودی و هم از طریق خازن و مقاومت سری بین پایه 1 و 8 انجام شود.

در برد صوت مانیتور 1286 الکتروپیک این مقاومت که در ورودی ای سی 386 قرار دارد همان پتانسیومتر چرخشی معروف است که در بسیاری موارد خراب شدن ان باعث قطع شدن صدای زنگ می شود، همان طور که در بخش تولید صدای زنگ بوسیله ای سی 995 مطالعه کردید، صدای زنگ بعد از گذر از خازن C18 وارد پتانسیومتر شده و به این ای سی می رسد حال دیگر نیاز به قرار دادن خازن برای تنظیم صدای خروجی بر روی پایه 1 و 8 نیست، اما برای حذف نویز های نا خواسته بر روی بین پایه های 2و 3 یک خازن 100 نانو قرار می گیرد.

این ای سی با ولتاژ 5 ولت کار می کند. خروجی این ای سی از پایه 5 و بعد از گذر از خازن EC6 به بلندگو می رسد. همچنین یک خازن (C21) که با مقاومت R24 سری شده نمونه ای از سیگنال زنگ را به برد پنل می فرستد، البته این نمونه بر روی پایه NO ( نرمالی اوپن یعنی پایه ای از شاسی قطع کن یا هوک در حالت عادی اتصال نیست و با بسته شدن کلید وصل می شود) قرار می گیرد و با بسته شدن کلید یعنی زمانی که دسته گوشی سر جایش قرار می گیرد نمونه سیگنال ضعیف شده را به پنل می فرستد.

اما در قسمت NC( نرمالی کلوز یعنی قسمتی پایه های از شاسی قطع کن یا هوک که در حالت عادی به هم اتصال هستند و با فشردن از هم جدا می شوند) سیگنال صوت قرار دارد که ما در قسمت بعد به آن می پردازیم.

6. تولید و برقراری صدای رفت و برگشت در مانیتور 1286

در برد صوت مانیتور 1286 الکتروپیک برخلاف سیستم های معمول که از مدار 3 ترانزیستوری برای برقراری صدای رفت و برگشت استفاده می شود از یک ای سی بنام TEA1062 که بسیار عملکرد خوبی دارد استفاده شده است.

 ای سی 1062 در دو مدل DIP و SMD در مدلهای برد صوت الکتروپیک 1286 و 1088 بکار رفته است که هر دو یک مدار و عملکرد مشابهی دارند.

ای سی 1062 عملا در مدار دو وظیفه را به عهده دارد، اول اینکه صدای میکروفن پنل را دریافت کرده و آنرا به بلندگو مانیتور برساند و دوم اینکه صدای میکروفن مانیتور را گرفته و در قالب همان سیگنال به پنل ارسال کند.

اما ای سی TEA1062 چطور کار می کند؟؟؟

سیگنال صدای ورودی در سیم 4 الکتروپیک قرار دارد و پس از گذر از هوک سوییچ وارد خازن C8 می شود و پس از گذر از مقاومت R14 به پایه 1 ایسی می رسد، سپس در قالب یک سیگنال ابتدا صدای بلندگو گوشی را به مقاومت R11 (150 اهمی)می رساند و هم صدای صدای میکروفن مانیتور را از طریق خازنهای C1 تا C3 دریافت می کند و دوباره به پنل دم درب برمی گرداند، مقاومت R37 بر اساس اطلاعات دیتاشیت مسئول تنظیم صدای می باشد و برای ان تنظیم 22 کیلو اهمی ثابت قرار گرفته است. پایه 9 منفی و پایه  13 ای سی نیز ورودی برق ان می باشند، لازم به ذکر است این ای سی با برق حدود 3 ولت کار می کند و برق خود را بواسطه مقاومت R13,14 از سوییچ وصل اصلی یعنی TIP42 می گیرد و دقیقا به همین دلیل است که ما در هنگام خاموش بودن تصویر مانیتور 1286 الکتروپیک صدای فون یا خود شنوایی در مانیتور نداریم و  البته این برای بهینه کردن مصرف و جلوگیری از آسیب های احتمالی روشن بودن همیشگی مدار تقویت صدا عالی است.

7. مدار سوییچر برای حالت سوییچر(سوییچر سرخود)

همانطور که بهتر می دانید یکی از بهترین محسنات و شاید بزرگترین دلیل انتخاب خیلی از استاد کارها قابلیت بسته شدن سیستم دربازکن تصویری الکتروپیک بر روی سیم کشی دربازکن های تصویری قدیمی بود، این البته منحصر به شرکت الکتروپیک نیست اما چون سیستم به جهت داشتن شباهت زیاد ظاهری و البته کیفیت بسیار خوب مورد توجه قرار گرفت، اما چه چیز این قابلیت را بوجود  می آورد؟؟؟

این بسیار ساده است، زمانی که شما شاسی زنگ را فشار می دهید در واقع ولتاژ پایه B یا همان سیم زنگ را به طور لحظه ای صفر می کنید، این کار باعث فعال شدن ترانزیستور مثبت BC327 یا همان Q6 می شود و بعد روال کار تکرار می شود یعنی ابتدا ای سی 995 فعال می شود و زنگ بکار می افتد و سپس ای سی 555 بکار می افتد و TIP42  روشن می شود و سپس ولتاژ 1062 ساخته و صدا برقرار می شود.

این همه چیزی است که در برد صوت مانیتور 1286 الکتروپیک اتفاق می افتد.

ایرادات شایع و تعمیرات تخصصی برد صوت 1286 الکتروپیک

مانیتور زنگ نمی خورد؟؟ 

این دو حالت دارد اول اینکه تصویر بالا می آید ولی زنگ نمی خورد؟ در این حالت ولوم ها و ای سی 995 ممکن است خراب باشند چنانچه دو سر پتانسیومتر اول که مربوط به صدای زنگ است را یکسره کردید و زنگ برقرار شد، فقط انرا تعویض کنید و اگر حل نشد باید ای سی M995-C را تعویض کنید.

حالت دوم زمانی ست که با زدن زنگ تصویر نمی آید و زنگ هم نمی خورد اما با زدن دکمه تصویر همه چیز برقرار است؟ در این حالت حتما قسمت سوئیچر داخلی و ترانزیستور Q6 مشکل دارد اگر با اتصال دو طرف ترانزیستور زنگ خورد آن را تعویض کنید.

تصویر مانیتور 1286 یکسره روشن است؟؟

اولین ایراد ممکن سوییچ وصل تصویر یا TIP42 می تواند باشد،خود ای سی 555 هم گاها خراب می شود نهایتا بدنبال تعویض ترانزیستورهای Q1,2,3 بروید.

زمان وصل تصویر کم است؟؟

این ایراد حتما از خرابی خازن EC5 است البته با تغییر مقدار ان یا مقاومت R21 امکان زیاد یا کم کردن زمان قطع تصویر نیز وجود دارد.

فقط زنگ می خورد و تصویر ابی بالا می آید یا اصلا تصویر نمی آید؟؟

در این حالت TIP42 یا دیود D8 خراب هستند.

صدا نداریم و دربازکن یکسره شده؟؟

ای سی TEA1062 خراب است.

نکته: این ای سی معمولا از طرف میکروفن بسیار آسیب پذیر است و احتمال هم دلیل ان EMI تابشی ( مقاله مرتبط بزودی منتشر می شود) موجود در منبع تغذیه است که فاصله بسیار کمی با آن دارد، در صورت خرابی ای سی معمولا خازنهای C1,2,3 و خود میکروفن هم خراب می شود. مقاومت R11  گاها آسیب می بیند که صدای اسپیکر الکتروپیک را در مانیتور قطع می کند.

مانیتور با هر زنگ چهار بار زنگ می خورد یا زنگ عجیبی به گوش می رسد؟؟

در این صورت قطعا ای سی M995-C خراب است.

سوالات بعدی را شما در بخش نظرات بپرسید >>>>

بخش پایانی

این مقاله آموزشی حاصل تجربه و کار حدود 12 ساله است، لذا بسیار ارزشمند است. طبق رسم شهر آیفون استفاده و یا نشر این مقاله برای هرگونه استفاده شخصی یا شغلی با و بدون ذکر منبع مجاز است و ما از اینکه می توانیم مشکلی را حل کنیم خوشحال می شویم. هدف ما کیفیت خدمات و هدفمند کردن تعمیرات برای راندمان اساتید است،امیدواریم دید روشنی بدست داده باشیم.

  1. رگلاتورینگ ولتاژ 
  2. اتصال فرمان دربازکن به پنل
  3. تولید و برقراری زمان تصویر
  4. کلید زنی جریان نمایشگر (برد السی دی) مانیتور 1286
  5. تولید و تقویت صدای زنگ
  6. تولید و برقراری صدای رفت و برگشت
  7. مدار سوئیچر برای حالت مانیتور سوییچر (سوییچر سرخود)

ای سی 1062 عملا در مدار دو وظیفه را به عهده دارد، اول اینکه صدای میکروفن پنل را دریافت کرده و آنرا به بلندگو مانیتور برساند و دوم اینکه صدای میکروفن مانیتور را گرفته و در قالب همان سیگنال به پنل ارسال کند.

1.مانیتور زنگ نمی خورد

2.مانیتور یکسره روشن است

3.زمان وصل تصویر کم است

4.فقط زنگ می خورد و تصویر بالا نمی آید

5.صدا نداریم و دربازکن یکسره است

شما هم  سوالات خود را با ما در میان بگذارید........

15 نظر در “آموزش تعمیرات آیفون تصویری الکتروپیک (1286،1088)

  1. محسن گفت:

    وقتی پنل و آیفون رو بطور کامل بهم وصل میکنم هم صدای زنگ هست هم صدای رفت و برگشت وجود داره اما وقتی گوشیو میذارم،صدایی از اسپیکر پنل دم درب شنیده میشه،وقتی هم همه سوکتها رو جدا میکنم و با منبع تغذیه آزمایشگاهی برد آیفون رو متصل میکنم باز روی پایه صدا و زنگ ولتاژ دوازده ولت دارم،ضمنا تصویرم وجود نداره و صفحه آبیه

    1. hojjat گفت:

      اول دوربین رو جدا کنید و ببینید با قطع دوربین الکتروپیک بازهم روی صدا نویز خواهد افتاد، دوم اینکه با اندازه گیری صرفا ولتاژ در این گونه مدارات نمیتونید به جواب دقیقی برسید، بهتره ابتدا ماژولهای جانبی پنل الکتروپیک رو جدا کنید، دیده شده است که مشکل دوربین باعث نویز در صدا میشود.

  2. محسن گفت:

    سلام و عرض ادب خدمت شما
    چرا برد صوت الکتروپیک 1088 روی سیم صدا دوازده ولت هستش؟ایراد از کجا میتونه باشه؟ممنون میشم جواب بدین

    1. hojjat گفت:

      سلام محسن عزیز تعمیرات برد الکتروپیک بسیار جذاب هست،فقط بفرمایید که آیا مانیتور به پنل وصل هست و ولتاژ سیم شماره 4 دوازده ولت هست یا نه همینطور عادی تست کردید

      1. محسن گفت:

        سلام حجت عزیز وقت شما بخیر
        اولش به پنل وصل کردم رو پنل تست ولتاژ گرفتم،سیم شماره 4 بجای حدود 7.5 ولت دوازده بود،جدا کردم رو خود مانیتور تست گرفتم بازم 12 ولته

        1. hojjat گفت:

          آیا صدای رفت و برگشت دارید،اگر مسیر سیم ۴در برد پنل الکتروپیک قطع شود این اتفاق ممکن است رخ دهد.

          1. محسن گفت:

            وقتی پنل و آیفون رو بطور کامل بهم وصل میکنم هم صدای زنگ هست هم صدای رفت و برگشت وجود داره اما وقتی گوشیو میذارم،صدایی از اسپیکر پنل دم درب شنیده میشه،وقتی هم همه سوکتها رو جدا میکنم و با منبع تغذیه آزمایشگاهی برد آیفون رو متصل میکنم باز روی پایه صدا و زنگ ولتاژ دوازده ولت دارم

  3. محمد رضا نعمت اللهی گفت:

    با تشکر مچدد از مطالب خوب و مفیدتون، جسارتا مقدار خازن های C1 و C2 و C3 چقدر است؟

    1. خانم مقصودی گفت:

      باسلام و درود ممنون،هر سه خازن مقدار 22 نانو فاراد دارند

      1. محمد رضا نعمت اللهی گفت:

        سلام و ممنون از پاسختون

  4. محمد رضا نعمت اللهی گفت:

    مقدار خازن های c1 و c2 و c3 چقدر است؟

  5. محمد رضا نعمت اللهی گفت:

    سلام خیلی عالی بود و ممنون از توضیحاتتون، ای کاش در مورد منطق عملکرد ای سی 1062 بیشتر توضیح میدادید

    1. hojjatadmin گفت:

      سلام و عرض ادب از اونجا که موضوع تعمیرات تخصصی برد و رفع مشکلات شایع در مانیتور1286 و 1088 الکتروپیک بود،انشالله در اینده بنا به درخواستهای بیشتر به ان پرداخته خواهد شد.تشکر از بازخورد ارزشمند شما

  6. محمد علی اکبرپور گفت:

    سلام بسیار جالب و روان توضیح دادید تشکر میکنم

    1. hojjatadmin گفت:

      سلام دوست عزیز،لطف دارید

دیدگاهتان را بنویسید