آموزش تعمیرات آیفون تصویری, تعمیرات آیفون تصویری در محل

چرا در باز نمی شود؟

بوبین قفل

در این مقاله به ابعاد مختلف باز نشدن در و  عمل نکردن دربازکن پرداختیم، ابتدا به ذکر تمامی عوامل دخیل پرداختیم و سپس عوامل مختلف خرابی  در سیم کشی، پنل، مانیتور، قفل بازکن و ترانس ذکر شده است، سعی ما براین بوده که این آموزش جامع باشد و تا جای ممکن از نقص تا سیم کشی تا پیدا کردن قطعات یدکی آیفون تصویری در آن بیان شود.

  • سیم کشی درخرابی قفل بازکن
  • پنل درخرابی قفل بازکن
  • مانیتور درخرابی قفل بازکن
  • قفل بازکن و خرابی آن
  • ترانس درخرابی قفل بازکن
  • خرابی قفل بازکن در ایفون صوتی
  • بخش پایانی

سیم کشی در خرابی قفل بازکن

خرابی سیم کشی در آیفون تصویری را باید از دو جهت بررسی کرد، خرابی مسیر سیم مانیتور تا پنل، و خرابی مسیر ترانس تا قفل. برای درک این مطلب به عکس زیر دقت نمائید.

  • مسیر سیم ترانس به قفل

همانطور که می دانید، قفل بازکن یا باختصار قفل از ولتاژ ac ترانس برای عملکرد خود استفاده می کند اما در این میان از پنل برای عمل کلیدزنی استفاده می شود، برای تست عملکرد معیوب سیم کشی در این بخش فقط کافیست دو سیم ترانس و قفل را مستقیما به هم وصل کنیم چنانچه عملکرد نداشت و از سلامت قفل و ترانس اطمینان دارید ابتدا مولتی متر را برروی تست ac قرار دهید و ولتاژ سیم ترانس تا پنل را اندازه بگیرید سپس:

  • چنانچه قطع بود سیم را با سیم سالم تعویض کنید
  • چنانچه سالم بود،مولتی متر را بر روی تست اهم قرار دهید و سیم پشت پنل تا قفل را تست کنید و قطعی سیم را برطرف نمائید.

مسیر مانیتور به قفل:

معمولا این خرابی یا قطعی سیم فقط ایراد قطعی قفل را در سیستم ایجاد نمی کند اما گاهی نیز اینطور می شود، اما در دوحالت این اتفاق می افتد:

  • در سیم کشی هایی که از سیم cc استفاده کرده باشند (برای درک بهتر از ایرادات سیم کشی این مقاله را مطالعه کنید)
  • اگر سیم کشی بصورت سوئیچر مشترک بسته شود

    اگر کابل cc باشد بهترین کار تعویض کل کابل است اما دوبل کردن سیم هم به طور موقتی تاثیر گذار است. اما اگر سیم cc نبود ولی افت ولتاژ روی سیم دربازکن ایجاد کرد، در این صورت سیم منفی بهتر است دوبل شود و یا سیم صدا تعویض شود.

پنل در خرابی دربازکن 

پنل آیفون تصویری نقش مهمی در عملکرد قفل بازکن آیفون تصویری دارد زیرا بصورت یک کلید عمل وصل ولتاژ ترانس به قفل را ایفا می کند،زمانیکه فرمان دربازکن از مانیتور به سمت پنل ارسال می شود پنل صدای تیک می دهد و شما می توانید متوجه شوید که رله دربازکن عمل کرده است:

  • در اینصورت باید مولتی متر را روی حالت اهم قرار داده و سیم های مشکی را اندازه گیری کنید چنانچه زیر 10 اهم را نشان می داد سالم است، چنانچه نوسان داشت یعنی کم و زیاد می شد مشکل در رله در بازکن می باشد که بنا به نوع آن می توانید آنرا تعویض نمائید.
  • نکته: اگر پنل الکتروپیک یا تابا جدید بود دوسیم ac بعنوان 0-12 و دوسیم بنام L1-L2 یا D1-D2 مربوط به قفل بازکن می باشد که دوسیم ( یک سیم از هر طرف) به یکدیگر اتصال نشان می هند و دوسیم دیگر نقش کلید( رله) را دارند و شما برای تست سلامت برد پنل تابا یا برد باکس الکتروپیک فقط لازم است دو سیم دیگر  را با اهم متر مثل مثال بالا تست کنید.

مانیتور در خرابی قفل بازکن 

مانیتور نقش فرمان دهنده اصلی در سیستم دربازکن آیفون تصویری را دارد،مانیتور شما لمسی یا دکمه ای باشد، هوشمند یا تک پنل باشد فقط یه مکانیزم برای فرمان دربازکن از مانیتور به پنل اعمال می شود و ان هم اعمال ولتاژ 14 ولت بر روی سیم صوت می باشد.در اینجا دو امکان برای خرابی وجود دارد:

  1. فرمان 14 ولت بدرستی اعمال نمی شود که معمولا از ایراد از پایین بودن ولتاژ تغذیه مانیتور است.
  2. اصلا کلید اعمال نمی شود که معمولا یکی از انواع کلید یا سوئیچ ها خراب است که میتوانید نمونه آنرا اینجا ببینید. 

قفل بازکن و خرابی آن

قفل بازکن یا دربازکن آیفون یک عمل کرد مکانیکی دارد که با بازشدن در عمل مجهز شدن و جا افتادن ضامن در آن انجام می شود  و بعد از بسته شدن برای انجام ماموریت بعدی در حالت آماده بکار باقی می ماند، این عملکرد مکانیکی یا نصب بد و یا گرد و خاک و حتی رطوبت در صورت شستشوی قفل(توسط نظافت کاران ساختمان) باعث خرابی قفل می شود در این صورت چند ایراد متوجه قفل خواهد بود:

  1. بوبین قفل سوخته است،برای این کافی است اهم متر را روی تست اهم یا بیرز قرار دهید تا سلامت آن را تایید کند و در صورت خرابی بوبین آنرا تعویض کنید. 
  2. لوازم قفل و زنجیر آیفون تصویری دچار مشکل شده است، در اینصورت معمولا نیازی به تعویض ندارد و با رگلاژ و تنظیم فاصله ها انجام می شود اما نمونه مرغوب لوازم نصب قفل در بازار موجود است.
  3.  قطعات پرسی داخل قفل دچار شکستگی شده یا قسمتی از آن شکسته است،در اینصورت وصله و پینه زدن  آن خرج روی خرج است که پیشنهاد ما تعویض کامل قفل است،طیف گسترده از قفل بازکن ها در بازار موجود هستند و شهر آیفون نیز مجموعه نسبتا کاملی از قفل بازکن را در اختیار دارد.

ترانس در خرابی قفل بازکن

ترانس نقش تامین ولتاز و نیروی برای عمل کردن قفل بازکن را دارد، ولتاژ مورد نیاز برای قفل بازکن AC یا متناوب می باشد،اگر ترانس ضعیف باشد و یا مسیر طولانی باشد و حتی اگر قفل برقی (دارای دو بوبین است ) وجود داشته باشند حتما نیاز به ترانس با ولتاژ بالاتر یا جریان بالاتری می باشد.

 تشخیص خرابی ترانس ساده است، اهم متر روی تست AC قرار داده و دو پین خروجی را اندازه میگیریم ولتاژ نداشته باشد و یا اگر ولتاژ کمتر از 12 باشد خراب است.

معمولا بهترین حالت که هم ولتاژ و هم جریان را تامین کند حدود 17 ولت 1.5 آمپر می باشد که ترانس سیماران آنرا تامین می کند،در این حالت هم آسیب دیدن پل دیودی و یکسو ساز آسیب نمی بیند و هم ولتاژو جریان مورد نیاز برای قفل برقی و مسیر نسبتا فراهم می آید.

خرابی قفل بازکن در آیفون صوتی

در آیفون صوتی نیز عمل کلید زنی برای قفل بازکن انجام می شود و در دو نوع کلی دارد:

  1. کلید زنی در پنل و بوسیله رله (نظیر تابا جدید،الکتروپیک،کالیوز...)
  2. کلید زنی با شاسی توسط گوشی(نظیر سیماران،باهر،تامر و تابای قدیم و ...)

برای عیب یابی عملکرد قفل دربازکن در آیفون صوتی که کلید زنی در پنل و با رله انجام می شود این ایراد ممکن است نظیر آیفون تصویری در رله پنل یا سیم کشی باشد که با تعویض رله یا دوبل کردن سیم می تواند برطرف شود.

در مواردی که قفل بازکن آیفون صوتی 6 سیم مشکل دارد نیز مثل آیفون تصویری، ابتدا سلامت مسیر ترانس تا قفل را بررسی می کنیم اگر سالم بود کلید شاسی گوشی ممکن است دچار مشکل شده باشد یا سیم E,F دچار قطعی شده باشد.

نکته:

در آیفون صوتی بعلت فاصله شاسی  تا قفل که باید عمل کلید زنی را انجام دهد ممکن است فاصله زیاد طبقات بالا تا درب باعث افت ولتاژ دربازکن در مسیر شود، در این حالت باید از یک رله استفاده کرد و ولتاژDCرا بعنوان محرک کلید زنی برای ان در مسیر سیم E,Fقرار داد تا عمل کلید زنی در کنار پنل انجام شود، همچنین در مواردی که قطعات یدکی آیفون تصویری برای برطرف کردن ایراد نیاز باشد در تعویض آن تعلل نکنید.

بخش پایانی

در این مقاله ما به ابعاد مختلف مشکلاتی که ممکن است در زمینه مشکلات درباز نکردن آیفون صوتی و تصویری ایجاد شود پرداختیم و سعی بر این بوده که به سوالات و ایرادات مختلفی پاسخ دهیم،این مقاله ماحصل تلاش و تجربه سالیان زیادی است امیداست راهگشای اساتید و سایر عزیزان باشد. هرگونه ذکر مطلب و استفاده از آن با و بدون ذکر منبع مجاز بوده و چنانچه باعث رفع مشکلی شود باعث رضایت خاطر نویسنده است.

همانطور که می دانید،قفل بازکن یا باختصار قفل از ولتاژ ac ترانس برای عملکرد خود استفاده می کند اما در این میان از پنل برای عمل کلیدزنی استفاده می شود،برای تست عملکرد معیوب سیم کشی در این بخش فقط کافیست دو سیم ترانس و قفل را مستقیما به هم وصل کنیم چنانچه عملکرد نداشت و از سلامت قفل و ترانس اطمینان دارید ابتدا مولتی متر را برروی تست ac قرار دهید و ولتاژ سیم ترانس تا پنل را اندازه بگیری

 باید مولتی متر را روی حالت اهم قرار داده و سیم های مشکی را اندازه گیری کنید چنانچه زیر 10 اهم را نشان می داد سالم است، چنانچه نوسان داشت یعنی کم و زیاد می شد مشکل در رله در بازکن می باشد که بنا به نوع آن می توانید آنرا تعویض نمائید.

برای عیب یابی عملکرد قفل دربازکن در آیفون صوتی که کلید زنی در پنل و با رله انجام می شود این ایراد ممکن است نظیر آیفون تصویری در رله پنل یا سیم کشی باشد که با تعویض رله یا دوبل کردن سیم می تواند برطرف شود.

در مواردی که قفل بازکن آیفون صوتی 6 سیم مشکل دارد نیز مثل آیفون تصویری، ابتدا سلامت مسیر ترانس تا قفل را بررسی می کنیم اگر سالم بود کلید شاسی گوشی ممکن است دچار مشکل شده باشد یا سیم E,F دچار قطعی شده باشد.

شما هم سوالات خود را با ما در میان بگذارید........

4 نظر در “چرا در باز نمی شود؟

  1. محسن گفت:

    سلام .در آیفون الکتروپیک ..21واحد …بعضی وقت ها درب باز میشه .بعضی وقت ها نه..یا باید روی بلندگو پنل جلوی درب ورودی رو با کف دست ضربه کوچولو بزنی تا باز بشه.علتش چی می‌تونه باشه

    1. mrs.admin گفت:

      دوست عزیز سلام
      در ایفون تصویری الکتروپیک زمانی که در باز نمیکند باید اول ببیند صدای رله می اید یا نه و سپس به بررسی مسیر ترانس تا پنل و از پنل تا در بازکن اقدام کنید
      بعد از بررسی مجددا پیام بدید

  2. محمد گفت:

    سلام درود وقتتون بخیر
    آیفون ماصوتی هست دربازکن دوزنجیره ای ک موقع بستن برگشت نمیکنه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. hojjatadmin گفت:

      سلام محمد عزیز؛ دو حالت دارد اگه اول اینکه قسمت ثابت که به دیوار نصب میشود در محل درستی نصب نشده است و دوم اینکه بوبین شما در اثر استفاده از ولتاژ غلط مثلا DC عمل رها کردن را انجام نمیدهد، لطفا ابتدا طبق عکس تصحیح نصب رو انجام بدید.
      https://shahr-iphone.com/wp-content/uploads/2022/11/NASB-GHOFL-300×129.webp

دیدگاهتان را بنویسید