نصب و سیم کشی

بهترین نقشه سیم کشی آیفون تصویری

بهترین نقشه برای اجرای کابل کشی آیفون تصویری چیست؟مارک آیفون تصویری در سیم کشی تاثیر گذار است؟ آیا سیمها را جدا جدا از هر واحد بیاورم یا در از اولین واحد تا آخرین واحد کابل را مشترک ببرم؟ چطور هزینه کابل کشی را پایین بیاورم....کابل را 6 زوج استفاده کنم یا چهار زوج؟ حتما باید کابل 0.6 استفاده کنم؟حتما باید کابل فویل دار باشد و غیره. سوالات بالا و دسته بسیار زیادی از سوالاتی و مواردی که در نصب و سیم کشی آیفون تصویری نیاز دانشی است که خلا آن در بین اساتید و اهل فن دیده شده است ،بنابراین شهر آیفون ابتدا به پیش دانشهای مربوط به این سوالات اشاره و سپس به این سوالات در میانه و انتهای هر بخش پاسخ می دهد.

چرا کابل کشی در آیفون تصویری مهم است؟

برای درک ضرورت این سوال چند نکته باید توضیح داده شود.

  1. اول اینکه با افزایش قیمتهای به تبع افزایش قیمت دلار و همچنین افزایش قیمت مس جهانی شاهد افزایش بسیار زیاد قیمت سیم و کابل که جزو هزینه های ساخت بنا می باشد
  2. بنابراین برای هر پیمانکار به نوعی اولویت است که از اساتیدی بهره بگیرد که دانش استفاده از کمترین متراژ سیم با بهترین کیفیت را پیشنهاد دهند.
  3. مساله بعدی در ساختمان و نوع سیم کشی نوع سیم کشی به جهت به حداقل رساندن نویز در سیستم انتقال مخابراتی برای سیگنال صدا و تصویر است که بسته به نوع سیم کشی ممکن است
  4. نویز یا اعوجاج های در سیستم ایجاد کند که بعدا امکان تغییر در ان براحتی ممکن نخواهد بود.
  5. نوع سیم کشی همچنین بعدا برای نصب انواع برند ها به ما امکان و دسترسی بیشتری را می دهد البته این مساله علت و معلولی است یعنی هم نوع برند می تواند تعیین کننده
  6. سبک سیم کشی باشد و هم نوع سیم کشی می تواند آزادی عمل بیشتری در انتخاب برند به ما بدهد.
  7. البته باید گفت سیم کشی مناسب می تواند بعدا که مشکلاتی در کار در اثر خرابی،پارگی یا مستهلک شدن سیم کشی برای پروژه بوجود آمد
  8. در پیدا کردن مشکلات ناشی از ان در سیم کشی تسهیل کننده باشد.
  • چرا کابل کشی در آیفون تصویری مهم است؟
  • عوامل تاثیر گذار در انتخاب نوع سیم کشی آیفون تصویری
  • نکات مهم انتخاب کابل مناسب برای آیفون تصویری
  • بهترین نقشه اجرای سیم کشی برای آیفون تصویری کدام است؟
  • نتیجه گیری

عوامل تاثیر گذار در انتخاب نوع سیم کشی آیفون تصویری

در مورد عوامل تاثیرگذار در انتخاب نوع سیم کشی عوامل متعددی وجود دارد که ما در اینجا به ذکر سه مورد مهم میپردازیم.

  1. اولین و یا شاید مهمترین چیز نوع برندی است که شما یا کارفرما انتخاب می کنید،مثلا اگر برند شما تک نماست حتی اگر 50 واحد هم داشتید، بهترین انتخاب سیم کشی آیفون تصویری بصورت پشت به پشت بود اما این در مورد سایر برند ها ممکن است کاملا متفاوت باشد، بطور مثال سیم کشی آیفون تصویری در تابا یا کماکس که سوییچر آنها در پشت پنل تعبیه شده بهتر است از هر واحد مجزا صورت گیرد.
  2. دومین عامل تعداد واحدهای ساختمان است مثلا در اکثر آیفون های تصویری تعداد تا 6 واحد را طوری طراحی کرده اند که نیازی به سوییچر بیرونی ندارد و می توان از سوییچر داخلی بهره ببرند،(چنانچه می خواهید در مورد سوییچر بیشتر بدانید اینجا کلیک کنید) و انتخاب نوع سیم کشی بصورت موازی مشکل ساز نخواهد بود.
  3. سومین عامل امکانات مورد نیاز کارفرماست که ممکن است موجب می شود پیمانکار برای تحقق این امکانات اضافه مجبور شود سبک سیم کشی خاصی را برای پروژه انجام دهد، این امکانات می تواند قابلیت تلفن کنندگی،ارتباط داخلی،نصب ماژول های جانبی و ....باشد که بسته به شکل نصب و مزیتهای درخواستی و انتخاب برند ممکن است سبک خاصی از سیم کشی را بطلبد.

نکات مهم انتخاب کابل مناسب برای آیفون تصویری

در انتخاب کابل مناسب دو نکته بسیار اساسی وجود دارد اول نوع آلیاژ هادی موجود در کابل است و دوم نوع ساختار کابل است.

  • نوع هادی:

همانطور که میدانید انواع مختلفی از فلزات قابلیت هدایت الکتریکی را دارند و در میان آنها انسانها به جهت مزیتهای فراوان برای کاربردهای عمومی مس را برگزیده اند. اما در سالهای اخیر بدلیل افزایش تقاضا برای قیمت ارزانتر آلیاژهایی وارد بازار شده که حتما به لحاظ قیمتی از مس ارزانتر و به لحاظ سایر ویژگیهای رسانش الکتریکی و پایایی محیطی پایین تر هستند. کابلهایی که به cca و یا cc معروفند از این دسته اند. سود بهتر،قیمت رقابتی و پایین و توجه بازار بعلت بی اطلاعی از عدم دانش تخصصی در سالهای گذشته باعث توجه بازار به این نوع هادی و دسته کابلهای cc شده بود.

که امروزه شرایط کمی بهتر شده،البته این نوع کابل در شرایط محیطی خشک و مسیرهای کوتاه ممکن است نسبت به مس مزیت داشته باشد اما چون استفاده از کابل cc برای آیفون تصویری ریسک بالایی دارد اصلا توصیه نمی شود. کابلها ساخته شده با این آلیاژ 3 ویژگی اساسی دارند که به ما کمک می کند آنها را از ظاهرش بشناسیم،اول اینکه با تست اهم در متراژ مقاومت بالایی را نشان می دهد (حدود 50 اهم در 250 متر کابل)، دوم اینکه نسبت به کابل های مسی بسیار منعطفتر هستند و انعطافی کمی بیشتر از سیم قلع دارند،سوم اینکه دمای ذوب بسیار پایینی دارند و با شعله فندک اتمی معمولی ذوب می شوند(شبیه سیم قلع) و نهایتا اینکه آلیاژ cc بر خلاف مس بعد از اینکه گرما دید(حتی نزدیک ذوب) تغییر ساختار می دهد و ماهیت اولیه را ندارد،برخلاف مس که حتی اگر به نقطه ذوب برسد با کمی تراشیده شدن دوباره رنگ و ماهیت رسانش خود را از دست نخواهد داد.

 البته انواع دیگری از آلیاژها هم وجود دارند که با درصد بالایی از آهن با مس بوجود آمده اند که البته ویژگی جذب با آهن ربا و مقاومت بالا را دارند و البته انعطاف پذیری آنها از مس بیشتر است.

در این قسمت باید گفت انتخاب کابل بیشتر با استفاده از مشورت از اساتید و یا استفاده از برند های معتبر ایرانی که مداوم تحت کنترل سازمان استاندارد کنترل قرار می گیرند می تواند انتخاب بهتری را در اختیار ما قرار دهد.

  • ساختار کابل: 

یکی از بیشترین عواملی که در بین اساتید و نصابان حوزه آیفون تصویری بسیار سوال برانگیز است این است که از کابل فویل دار برای نصب آیفون باید حتما استفاده کنم یا نه؟ اما قبل از آن لازم است کمی در مورد انواع کابل و نقش آنها بیشتر بدانیم.

امروزه کابل های زیادی به بازار عرضه شده اند که کاربرد و ویژگی ها خاص خود را دارند،بعضی از کابل ها وظیفه حمل جریان الکتریکی و برخی دیگر وظیفه برقراری ارتباط میان دستگاه های مختلف را برعهده دارند. این کابل نیز اطلاعات و دیتاهای مختلف را جابه جا می کند و آن ها را به دستگاه مورد نظر انتقال می دهد.

اما مفهوم انتقال جریان و دیتا (اطلاعات) به چه معنا ست؟

انتقال جریان:بطور کلی کابل های که برای انتقال برق وسیله مصرفی استفاده می شوند و در آن سوی این انتقال یک مصرف کننده جریان وجود دارد کابل مسیر جریان گفته می شود، مثل لامپ یا سشوار و یا دریل و غیره.

انتقال دیتا:کابل انتقال داده یک نوع کابل است که اطلاعات را در قالب سیگنال های ارتباطی میان دو یا چند سیستم منتقل می کند،این داده ممکن است بصورت 0 و 1 منطقی(باینری) و یا بصورت سیگنال(یک موج سینوسی) باشد،در بسیاری از دوربین آیفون تصویری و دوربین های مداربسته فعلی از سیستم امواج سینوسی برای انتقال صدا و تصویر استفاده می شود.

از آنجا که بحث ما اینجا بطور تخصصی مربوط به نقشه سیم کشی آیفون تصویری است لازم است در اینجا به این نکته اشاره کنیم که در کابل اتصال بین مانیتور و پنل آیفون تصویری فقط زمانی که از بستر اینترنت یا موارد خاص از موج مربعی استفاده شده است و سایر موارد انتقال اطلاعات چه صوت و چه تصویر تنها بصورت موج سینوسی صورت می پذیرد. همچنین لازم است عنوان شود کابل انتقال جریان و کابل داده معمولا با هم تفاوت دارند و کابل انتقال جریان احتیاجی به محافظت در برابر نویز و اعوجاج ندارد در حالیکه کابل انتقال دیتا به علت آسیب پذیر بودن نیاز به محافظت دارد.

از آنجا که کابل مخصوص آیفون تصویری هم وظیفه انتقال جریان و هم وظیفه انتقال دیتا (سیگنال سینوسی صدا و تصویر)را دارد بنابراین باید طوری باشد که هم از لحاظ سطح مقطع هادی و هم از لحاظ نویز پذیری محافظت لازم را داشته باشد؛البته در سالیان اخیر با پیشرفت تکنولوژی نیمه هادیها و زیر پردازنده ها آی سی های نظیر TW9900 و یا مدارات تفاضلی ترانزیستوری  باعث حذف اثر عوامل محیطی مثل نویز و اعوجاج بر روی تصویر شده است اما همچنان سیم و ترکیب سیم کشی باعث استفاده از بهترین کیفیت خواهد شد.

  • ساختار کابل زوجی:

از آنجا که انتقال دو کابل مجزا برای جریان و دیتا،سیگنال کاری پرهزینه است و جایگزین بهتری مثل کابلهای مخابراتی یا زوجی دارد از این رو ما در ادامه به ساختار و مزیت های این کابل می پردازیم:

هر سیم زوجی برای کاهش اختلالات مغناطیسی به دور هم تابانیده شده است در واقع فرمی از سیم‌کشی است که در آن سیم‌های هادی دو به دو به هم پیچیده شده اند تا اختلالات الکترومغناطیسی حاصل از منابع محیطی را خنثی سازند. در رشته‌های به هم تابیده حلقه‌های بین سیم‌ها باعث تبدیل زوج های مغناطیسی به سیگنال می‌شود. در رشته سیم‌های متوازن، معمولاً دو رشته سیم سیگنال‌های مساوی و مخالف را به صورت جدا انتقال داده و در انتها با هم ترکیب می‌کنند. از آن‌جا که این دو رشته سیم دارای مقدار اختلالات الکترومغناطیسی (EMI) مشابه ولی با اختلاف فاز ۱۸۰ درجه‌ای هستند این امر باعث کاهش قدرت سیگنال‌های اخلال‌گر مغناطیسی در این ترکیب می‌شود. این سیم وقتی به تعداد و زوج مناسب در غلاف محافظ خود قرار می گیرد می تواند زمینی یا هوایی باشد:

کابل زمینی: کابل‌های مخابراتی زمینی در محیط‌های باز و خارج از ساختمان کاربرد دارند از این رو دارای روکش محکم برای مقاوم سازی کابل در برابر بارندگی و نور خورشید و عوامل محیطی می‌باشند. این کابل‌ها به صورت متداول به رنگ مشکی از جنس پلی اتیلن سنگین هستند و به واسطه روکش مقاوم، قابلیت خم شدن پایینی دارند.

کابل‌های هوایی: کابل‌های مخابراتی هوایی دارای روکش رنگ طوسی از جنس PVC و از نظر انعطاف پذیری در شرایط بهتری هستند و در محیط داخلی ساختمان کاربرد دارند. اما نکته حائز اهمیت غیر از توجه به زمینی یا هوایی بودن کابل قطر مغزی مس است که با ذکر توضیحاتی به آن پاسخ می دهیم.

  • قطر هادی:

کابل‌های زوجی که برای درون ساختمان استفاده می شود به کابل‌هایی گفته می‌شود که دارای قطر 0.5 و 0.6 میلیمتر و تعداد زوج های 2 تا 100هستند.

این نوع از کابل‌های مخابراتی دارای عایق و روکش از جنس PVC و معمولا برای انتقال مخابراتی داخلی ساختمان (سیم کشی آیفون تصویری و تلفن کاربرد دارند).

برای درک اینکه چه قطری کابلی برای آیفون تصویری مناسب است و آیا 0.5  بهتر است و یا 0.6 باید استفاده شود لازم است بدانیم که چه جریانی قرار است در چه متراژی از کابل عبور کند،

چه جریانی: به اندازه جریانی عبوری از سیم در زمان کاربری اطلاق می شود، مثلا فرض کنید ما برای 1واحد آیفون تصویری می بندیم در این صورت بیشترین مقدار جریان مصرفی پنل حدود 200 میلی آمپر است

معمولا برای تعداد 10 یا حتی 20 واحد هم از این فراتر نمی رود زیرا تغذیه پنل از ترانس گرفته می شود و ولتاژ مانیتور به پنل تنها نقش فعال کننده سوئیچ وصل جریان را دارد.

متراژ کابل: اینکه چه متراژ کابلی قرار است بین پنل و مانیتور باشد از این بابت مهم است که مقاومت مسیر رابطه مستقیم با طول مسیر و البته رابطه معکوس با سطح مقطع دارد(برای درک بهتر اینجا را ببینید).

این یعنی هر چه سیم طولانی تری بین مانیتور ببندیم مقاومت مسیر بیشتر می شود و احتمال کاهش ولتاژ وجود دارد و از طرفی هر چه سطح مقطع سیم بیشتر باشد مقاومت کاهش یافته و دچار کاهش ولتاژ نخواهیم شد.

بیشتر شرکتها از یک فرمول مشخص که نیاز به تغییر نداشته باشد استفاده می کنند و آن این است:

کابل مخابراتی 0.6 تمام مس و یا جنس خوب و حداکثر متراژ نیز 70 الی 100 متر عنوان می کنند.

البته این برای عموم و تعمیم پذیری و تعیین اصول کاری بسیار شایسته است که کمک می کنند یک سطح استاندارد برای تمامی افراد در رابطه با یک برند خاص معین شود

ولی باید گفت این قطعی و همگانی نیست،گاهی سیم ما اصلا مسیر طولانی را طی نمی کند و گاهی اصلا در مسیر نویز پذیری قرار ندارد و ما می توانیم برای سیم کشی آن از کابل های قدیمی صوتی که اکسید و یا پاره نشده اند استفاده کنیم.

دقت داشته باشید،چهار شرط اینجا قید شد:

  1. متراژ کوتاه باشد (زیر 50 متر).
  2. کابل در معرض عوامل محیطی الکترومغناطیسی(آسانسور،دکل مخابراتی و ..) نباشد.
  3. سیم اکسید یا سیاه نشده نباشد.
  4. پارگی نداشته باشد

شاید با خواندن این شرایط با خود بگویید واقعا تشخیص و تضمین این موارد کاری سخت است و اصلا ارزش ریسک کردن ندارد و بهتر است سیم کشی آیفون تصویری را تعویض کنیم، اما جالب است بدانید شرط اول و سوم کاملا با یک نگاه قابل تشخیص است،فرض اول سیم لخت شده اکسید نباشد و فرض دوم هم با کمی دنبال کردن جعبه تقسیم ها قابل تبیین است و فقط پارگی سیم چیزی است که ممکن است بعضی موارد درون مسیر اتفاق بی افتد که البته معمولا در لحظه اول بعد نصب قابل تشخیص است.

نتیجه گیری:

اینکه سیم را تعویض کنیم یا نه تا حد زیادی به روحیات و ویژگیهای شخصیتی خود شما بستگی دارد، چنان چه آدمی تجربه گرا و مشتری مدار هستید ممکن است صرفه جویی در مصرف سیم را برای سیم کشی توصیه کنید و چنانچه شخصیتی محتاط و منطقی دارید تعویض سیم کشی را توصیه کنید.

ما در این بخش از مقاله سعی کردیم ابعاد این مسئله را روشن کنیم و تصمیم گیری را به شما بسپریم اما تجربه چندین ساله نشان می دهد بسیاری از ساختمان ها قدیمی نیاز به سیم کشی مجدد ندارند و برای سیم کشی جدید هم استانداردهای گفته شده لحاظ شود.

بهترین نقشه اجرای سیم کشی آیفون تصویری کدام است؟

تا اینجا بحث به موارد مورد نیاز قبل سیم کشی پرداختیم و اینکه چطور باید انتخاب شوند اما در ادامه به این می پردازیم که چه سبک سیم کشی برای سیم کشی ایفون تصویری(تابا،الکتروپیک،سیماران و...) برای ساختمان ما مناسب است.

سیم کشی در 1 واحد

ساختمان های یک واحده معمولا ساده ترین شکل سیم کشی ایفون تصویری محسوب می شوند و ما سه شکل را در پایین آورده ایم که به درک شما کمک کند:

در سیم کشی آیفون تصویری برای یک واحد معمولا به یکی از دو شکل بالا عمل می شود ولی از لحاظ اقتصادی گزینه اول یعنی سیم کشی بصورت پشت هم و از لحاظ محکم کاری گزینه دوم یعنی هرکدام مجزا بهتر است.

نکته مهم: در سیم کشی نصب یک واحد که در یک دوبلکس و یا سوبلکس آیفون تصویری بسته می شود لازم است بدانید بیش از دو واحد حتما سیگنال تصویر و صدا دچار پدیده اعوجاج فاز شده و غالبا شکل سینوسی واحدها با تاخیر فاز به لحاظ فاصله پردازشگرهای(برد های صوت و ال سی دی آیفون تصویری) دچار تضعیف می شوند البته مداراتی برای حذف اثر نویز در مانیتورها قرار داده شده اما کلا توصیه به نصب بیش از دو مانیتور درون یک واحد نمی کنیم اگر چه شرکتها تا 3 مانیتور را هم مجاز می شمرند.

سیم کشی در آپارتمان شماره ای (نامبرینگ)

در ابتدا این توضیح ضروری است که پنل های شماره ای یا نامبرینگ به پنل های اطلاق می شود که به تعداد واحدها در پنل شاسی وجود دارد. این مدلها که بیشترین فراوانی را در نیاز سنجی آیفون تصویری بازار دارند از 2 واحد تا 20 واحد را معمولا با یک قالب ارائه می دهند بیشتر از این تعداد بصورت اکسپندر (پنل مجزا بدون دوربین آیفون تصویری و برد صوت که فقط شاسی و سوئیچر دارد) در کنار پنل اصلی و بصورت سفارشی تحویل مشتری می شود. از آنجا که بیشترین تقاضا برای این نوع سیم کشی است پس بیشترین توضیح نیز مربوط به این نوع سیم کشی می باشد.

چنانچه مستقیما به این قسمت آمدید توصیه می کنم بخش مربوط به نکات مهم انتخاب کابل مناسب برای آیفون تصویری را نیز مطالعه نمایید زیرا دید روشنتری برای تعیین نوع سیم کشی به شما می دهد. بطور کلی ما اغلب سه نوع سیم کشی در آپارتمان ها مشاهده می کنیم که در اینجا به آن می پردازیم:

1.سیم کشی هر واحد تا پنل مستقل  

در این نوع سیم کشی که معمولا برای مارکهایی با سوئیچر پشت پنلی یا متالیزه بسیار مرسوم است و اساتید آنرا بیشتر در این مورد بکار می برند از هر واحد بصورت مجزا کابل برای پنل برده می شود و با اینکار ارتباط هر واحد مستقل از سایرین ست و اینکار مزایا و معایبی دارد:

مزایا:

  • عیب یابی ساده
  • دریافت بهترین کیفیت ممکن

معایب:

  • سیم و لوله گذاری با مصرف بالا
  • عدم امکان تعویض سیم
  • عدم امکان استفاده از سیم های اضافه
  • عدم ارتباط بین واحدها برای ارتباط داخلی
  • انعطاف پذیری پایین برای تغییرات احتمالی آینده

2.سیم کشی هر واحد تا تقسیم پارکینگ مستقل:

در این نوع سیم کشی از هر واحد تا پارکینگ به طور مستقل سیم کشی می شود و از آنجا تا پنل دم درب یک سیم به تعداد واحدها سیم گذاشته می شود.

در اینجا ذکر یک نکته حائز اهمیت است که خیلی از اساتید چون نمی توانند یا نمی دانند که تمامی پنل ها (نظیر تابا یا کماکس مدل قدیم) را می توانند با جدا کردن سوئیچرهای پشت پنلی تبدیل به سوئیچر جدا کنند این به آنها آزادی عمل در نوع سیم کشی ایفون تصویری را می دهد،پس در این نوع سیم کشی اگر به تعداد واحدها سیم به داخل باکس پارکینگ آورده شد می توان بجای هر واحد 4 سیم(مثلا برای 10واحد 40 رشته) کلا 4 سیم و به تعداد واحدها سیم زنگ سیم کشی شود (مثلا برای همان 10 واحدی 14 رشته) در این صورت البته مزایا و معایبی دارد که در زیر به آن می پردازیم.

مزایا:

  • هزینه اقتصادی تر 
  • امکان استفاده از سیمهای اضافه در صورت قطعی
  • کیفیت قابل قبول تصویر و صدا
  • امکان استفاده از ارتباط داخلی در صورت نیاز(در تابا و سیماران)

معایب:

  • عیب یابی کمی مشکل
  • دانش تخصصی اولیه برای نصب( برای جدا کردن سوئیچرها)
  • تعداد اتصالات نسبتا زیاد

آپارتمانهای با تعداد بیش از 3 طبقه ممکن است روش بهتری هم داشته باشد،که هم روش کاملی تریست و در ادامه به آن می پردازیم.

3.سیم کشی هر واحد تا تقسیم تقسیم طبقات:

در ساختمان های با تعداد طبقات بالا معمولا یک رایزر یا تقسیم در طبقات قرار دارد که اغلب سه انشعاب آیفون تصویری،تلفن و آنتن مرکزی در آن قرار دارد که از دید مهندسی این بهترین و مستقل ترین روش سیم کشی و تقسیم انشعاب هر واحد بدون تداخل با سایر واحدهاست در این نوع سیم کشی از هر واحد یک کابل زوجی برای آیفون تصویری به رایزر طبقات و به تعداد مورد نیاز (تعداد واحدها*تعداد سیم مصرفی هر واحد) یک کابل به پارکینگ می رود.

مزایا:

  • کیفیت تصویر و صدا خوب
  • قابل استفاده در تقریبا همه ی برندها
  • عیب یابی ساده و مستقل
  • مصرفی کابل استاندارد
  • انعطاف پذیری بالا برای تغییرات

معایب:

  • امکان دستکاری سر خود واحدها

4.سیم کشی موازی طبقات:

این روش در سیم کشی قدیم بسیار مرسوم بود به علت استفاده سیستم صوتی و جدا بودن سیم های صدای رفت و برگشت(کمتر بودن امکان نویز و تضعیف) و البته اقتصادی بودن این روش تقریبا اکثر موارد استفاده می شد ولی با اعمال قوانین جدید مهندسی این روش جدیدا کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.در این روش از هر ردیف واحد ها عمودی یک سیم به پارکینگ یا پنل درب سیم کشی می شد البته در نوع تصویری می شد که به ازای هر واحد 4 رشته جدا کنیم و یا مشترک یعنی سوئیچر داخلی استفاده شود

البته ان هم در نوع خود مزایا و معایبی دارد:

مزایا:

  • بسیار اقتصادی
  • سهولت استفاده از سیستم POE

معایب: 

  • نویز پذیری زیاد
  • عیب یابی بسیار طاقت فرسا
  • عدم انعطاف پذیری برای گسترش احتمال در آینده
  •  کیفیت صدا و تصویر پایین تر از حد استاندارد

سیم کشی آیفون تصویری در آیفون کدینگ

در سیم کشی ایفون تصویری در پنل های کدینگ هم تفائت انچنانی بین با روش نامبرینگ وجود ندارد و تنها تفاوت ان در این است که ما بجای سوییچر از دیکدر برای تقسیم صدا و تصویر بین پنل و واحد ها و البته کدگشایی از زنگ هر واحد استفاده می کنیم.

در این روش هم می توان  از هر واحد تا یک تقسیم مرکزی به صورت مجزا سیم کشی کرد که البته این برای تعداد واحد های بالا هزینه بردار است و هم می توان واحدها را در رایزر طبقات سیم کشی کرد و در هر واحد یک یا چند دیکدر قرار داد که این و بصورت پشت هم دیکدر ها را طبقه به طبقه کابل کشی نمود.

همانطور که عنوان شد در ساختمان های با تعداد بالا بهترین روش سیم کشی همان روش مهندسی استاندارد یعنی هر واحد تا رایزر طبقات است در این مدل از هر واحد یک سیم تا رایزر طبقات برای آیفون تصویری سیم کشی می شود، از آنجا تا پارکینگ برای هر طبقه یک کابل و دیکدرهای کدینگ در یک باکس چینش می شود.

نتیجه گیری انتهایی:

این مطالب حاصل تجربیات،پروژه ها و دانش نظری شهر آیفون می باشد،نشر آن با ذکر منبع و بدون ذکر منبع مجاز است استفاده از آن در هر شرایطی که به بهبود کسب و کار و روشن شدن چراغ آگاهی در ذهن خواننده منجر شود باعث رضایت خاطر ماست.

امیدواریم همیشه دل آرام باشید

  1. متراژ کوتاه باشد (زیر 50 متر).
  2. کابل در معرض عوامل محیطی الکترومغناطیسی(آسانسور،دکل مخابراتی و ..) نباشد.
  3. سیم اکسید یا سیاه نشده نباشد.
  4. پارگی نداشته باشد

 لازم است بدانید بیش از دو واحد حتما سیگنال تصویر و صدا دچار پدیده اعوجاج فاز شده و غالبا شکل سینوسی واحدها با تاخیر فاز به لحاظ فاصله پردازشگرهای(برد های صوت و ال سی دی آیفون تصویری) دچار تضعیف می شوند البته مداراتی برای حذف اثر نویز در مانیتورها قرار داده شده اما کلا توصیه به نصب بیش از دو مانیتور درون یک واحد نمی کنیم اگر چه شرکتها تا 3 مانیتور را هم مجاز می شمرند.

همانطور که عنوان شد در ساختمان های با تعداد بالا بهترین روش سیم کشی همان روش مهندسی استاندارد یعنی هر واحد تا رایزر طبقات است در این مدل از هر واحد یک سیم تا رایزر طبقات برای آیفون تصویری سیم کشی می شود، از آنجا تا پارکینگ برای هر طبقه یک کابل و دیکدرهای کدینگ در یک باکس چینش می شود.

2 نظر در “بهترین نقشه سیم کشی آیفون تصویری

  1. فاضل گفت:

    کارتان باارزش و قابل قدردانی است که تجارب با ارزش خود را بصورت همه فهم با دیگران ، آنهم بدون چشمداشت مالی ، به اشتراک میگذارید آرزوی موفقیت برایتان میکنم.

    1. hojjatadmin گفت:

      بهترین ها لایق بهترین مردم هست.

دیدگاهتان را بنویسید